Nagyon fontos, hogy különbséget tegyünk a befektetési gyémántokkal való spekuláció és a gyémánt, mint valódi érték vásárlása között. A gyémántok megvásárlása, mint hosszabb távú befektetés, vagy vagyonmegőrzési eszköz, életképes stratégia. A kiváló minőségű gyémántokat ugyanabba a kategóriába lehet sorolni, mint más, korlátozottan rendelkezésre álló tárgyi eszközt.

Az olyan eszközök, mint a különleges műtárgyak, a klasszikus autók vagy a festmények mindig stabil befektetési formának bizonyultak. A kutatók szerint 1900 óta a műgyűjtők nagyobb hozamot tudtak elérni a vagyontárgyaikkal, mint a brit befektetők részvényei. Ráadásul, a műkincsek úgymond érzelmi hasznot is jelentenek, hiszen ez sokaknak inkább kedvtelés, mint hagyományos befektetés.

Például a gyémántpiacunkon található 3,01ct befektetési gyémánt  is  – többek között, mint befektetési gyémánt vonzó új eszköz kategória, potenciálisan kiváló hozammal, a Rapaport Diamond Trade Index szerint 1999 és 2011 között a 3 karátos gyémántok értéke 145% -kal nőtt, míg az 5 karátos gyémántok értéke 171% -kal növekedett.

Utóbbi évtizedekben a gyémánt kereskedelem megkerülhetetlen szereplőivé váltak a távolkeleti piacok is. A kínai és indiai vásárlók jelentős vásárlóerőt képviselnek. Hongkongi tőzsde fontos tényezője a nemzetközi pénzvilágnak, a helyi gyémánttőzsde is kiemelt központ a gyémánt kereskedők számára. Ezért beszélünk befektetési gyémántról. Évente megrendezésre kerülő hongkongi gyémántkiállítás és vásár évek óta az izraeli kereskedők a legigényesebb és legnagyobb standon állítanak ki. Az Izraeli Gyémánt Intézet (IDI) több mint 70 cégnek biztosít lehetőséget, de önálló kiállítók és évről évre újoncok is megjelennek a különleges, kínai fennhatóságú gigavárosban.

A nyers gyémántok árai is „csiszolódnak” érdekes útjuk során: A Riot Tinto Group 2002-es felmérése szerint a világ nyers gyémántjainak értéke 9 milliárd dollár volt, a csiszoltaké 14 milliárd dollár, a viszonteladókhoz kerültek értéke 28 milliárd dollár, míg a vevőkhöz kerültek értéke 57 milliárd dollár.

Rapaport

Az 1976-ban alapított Rapaport Csoport olyan hozzáadott értékszolgáltatásokat nyújtó vállalatok nemzetközi hálózata, amelyek támogatják a tisztességes, átlátható, hatékony és versenyképes gyémánt- és ékszerpiac fejlődését.

A csoport tevékenységei között szerepel:

  • A Rapaport Information Services: kutatást, elemzést és híreket nyújt;
  • A Rapaport Magazine: gyémántipar vezető nyomtatott kiadványa
  • RapNet : a világ legnagyobb gyémántkereskedelmi hálózata, kizárólag ékszerészeknek, és gyémántkereskedőknek;
  • Diamonds.net: online portál kereskedők számára, amely közvetlen hozzáférést kínál több mint egymillió gyémánthoz a világ minden tájáról származó beszállítóktól.

A Rapaport árlista – a gyémánt árinformáció elsődleges forrása. 1978-ban létrehozott Rapaport árlista nemzetközi referenciaérték, amelyet a kereskedők használnak a gyémántárak meghatározására az világ szinte összes piacán. Valós időben aktuális árakat jelenít meg dollárban, ez a szolgáltatás sarokpontja a gyémánt adás- vételnek, releváns információkat tartalmaz a vásárlóknak.

Az Amerikai Gemológiai Intézet (GIA) által kiadott – gyémánt certifikát adatai alapján a Rapaport lista felhasználásával pontos értéket lehet dedikálni a megvásárolt gyémántokhoz.